گفتگوی حیات با مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش وپرورش: هوشمندسازی با گسترش فناوری اطلاعات وارد همه حوزه ها شده است

رزاقی گفت: هوشمند سازی جریان جدیدی است که با گسترش فناوری اطلاعات و تکنولوژی های نوین ارتباطی وارد کلیه ی حوزه ها و بخش ها، از جمله عرصه یادگیری و آموزش شده است.
پایگاه خبری حیات در گفتگو با رزاقی، مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش به گفتگو در ارتباط با هوشمندی مدارس پرداخته است که مشروح آن را در ادامه می خوانید:
مفهوم هوشمند سازی مدارس چیست؟
هوشمند سازی جریان جدیدی است که با گسترش فناوری اطلاعات و تکنولوژی های نوین ارتباطی وارد کلیه ی حوزه ها و بخش ها، از جمله عرصه یادگیری و آموزش شده است. کشورهای پیشرفته دهه ها روی این موضوع کار کردند که با استفاده از این فناوری فرایند یادگیری را به صورت مداوم و مستمر و همه زمانی و همه مکانی به اجرا درآورند. اصولا فلسفه هوشمندسازی این است که جریان یادگیری و یاددهی مختص زمان و مکان خاصی نباشد و فرایند اموزش مستمر و در هر جا و لحظه ای امکان پذیر شود. و این یعنی نوعی تسهیل یاددهی- یادگیری.
برای هوشمندسازی مدارس چه پیش شرط هایی لازم است؟
هوشمندسازی مدارس مستلزم وجود پیش شرط هایی است: سخت افزارها، نرم افزارها و مهارت ها و توانایی هایی که باید در کنار هم قرار گیرد و مهمتر این که قبل از ان باید این نوع اموزش از سوی مردم و مسئولان باور و پذیرفته شود به ویژه که ممکن است گاهی فرایند اموزش بدون حضور معلم صورت گیرد. پذیرش این نوع اموزش برای والدین، دانش اموزان و سیستم نیازمند فعالیت های مستمر اگاهی رسانی و متقاعد سازی است.
در مورد ملزومات هوشمند سازی توضیح دهید.
وقتی هوشمند سازی هدف می شود باید زیرساخت هایفناوری اطلاعات و ارتباطات مانند اینترنت، اینترانت ،پهنای باند و ابزار و تجهیزات فنی مورد نیاز ان تامینشود. مسئله بعدی تهیه نرم افزار های مرتبط با فرایند اموزش و نرم افزارهای چندرسانه ای در این زمینه می باشد. تهیه نرم افزارها حکایت از رشد تکنولوژی می کند، چراکه نشان می دهد، ما قادریم داده ها را در قالب هایجذاب با محتوای دارای فیلم، صوت، انیمیشن، تصویر و متن به علاقمندان و دانش اموزان ارائه کنیم.همچنین باید تخصص و مهارت استفاده از فناوری اطلاعات در امر یاددهی- یادگیری به معلمان و دست اندرکاران اموزش داده شود.
همکاری بین بخش های لازم چه تاثیری بر هوشمند سازی مدارس می گذارد؟
مهم ترین مسئله در نهایت امر، فرایند سازی و هماهنگیبین پیش شرط ها و ملزومات، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی این جریان است یعنی به چه شیوه هایی زیر ساختها و تجهیزات سخت افزاری ، نرم افزارها را در کنار یک معلم حرفه ای بتوانند به گونه ای هماهنگ نمایند که هر کدام نقش خود را هم به صورت انفرادی به خوبی ایفانموده و هم در ارتباط با یکدیگر یک مجموعه کارا را تشکیل دهند. لازم به یاداوری است اگر تمامی این بخش ها به صورت انفرادی خوب کار کنند و جریان راه اندازی شود ولی والدین دانش اموز اعتقادی به این نوع آموزش نداشته باشد هدف هوشمند سازی مدارس محقق نخواهد شد.
محتوای تولید شده چه شاخص هایی باید داشته باشد؟
زمانی که مدارس هوشمند سازی می شود جریان اموزشی فراتر از مدرسه، شهر، منطقه و کشور می شود و یک ارتباط بین المللی دانش اموزی و اموزشی شکل می گیرد و این مسئله چالش هایی را ایجاد می کند و تبعاتی به همراه دارد که باید مورد توجه قرار گیرد چرا که محتوای بارگذاری شده در اینترنت برای تمامی استفاده کنندگان قابل مشاهده است و همین امر ممکن است مسایلی را ایجاد کند. ما هم مثل خیلی از کشورها، چارچوب های ارزشی،مذهبی، اعتقادی و فرهنگی خاصی را برای اموزش نسل اینده مان لازم می دانیم و مورد توجه قرار می دهیم و اجازه نمی دهیم این مسایل ارزشی تحت تاثیر مسایل دیگر قرار گیرد. از این زاویه اگر نگاه کنیم باید ببینیم هوشمندسازی در کلیت نظام تعلیم و تربیت کشور ما چه جایگاه و وضعیتی باید داشته باشد و در حال حاضر موقعیت ان چگونه است.
آیا مدارس شاهد هوشمند سازی شده اند؟
مدارس شاهد از جهت سخت افزاری و نرم افزاری خوشبختانه رشد یافته اند، به همین دلیل می توان گفت حدود 85 درصد از مدارس شاهد به صورت متناوب از سخت افزارها و نرم افزارهای اولیه مورد نیاز برای هوشمندسازی برخوردارهستند، اما این که هوشمندسازی با تعاریفی که شد، صورت گرفته است یا خیر باید بیشتر مطالعه شود، ما در مدارس شاهد طی پروژه ای در حال پیاده کردن هوشمند سازی به شکل واقعی ان هستیم که در همین راستا بخش اعظمی از ملزومات سخت افزاری و حتی نرم افزاری در مدارس تهیه و پیاده شده است اما تا عملیاتی شدن نهایی هنوز فاصله دارد.
آیا تولید سی دی اموزشی برای این منظور کفایت می کند چون بعضی هوشمند سازی را در تهیه این نرم افزارها خلاصه می کنند؟
در سال های گذشته سازمان پژوهش و تالیف کتب درسی همراه کتب درسی، لوح فشرده ای ازمحتوای ان را نیز تهیه و همراه کتاب ارائه می دهد که بتوان از ان استفاده کرد ولی این کفایت نمی کند همان طور که اشاره شد ملزومات و مهارت هایی در این زمینه لازم است معلم علاوه بر باور این نوع اموزش باید مهارت های لازم را نیز داشته باشد وهمچنین دوره های لازم را دیده باشد ضمناً دانش اموزان در منزل باید از از امکانات و تجهیزات لازم برخوردار باشند و توانایی استفاده از ان را هم داشته باشند.
آیا دسترسی دانش اموزان به اینترنت در مدارس شاهد تفاوتی با دسترسی دانش اموزان در بقیه مدارس دارد؟
سعی شده است مدارس شاهد از امکانات خوبی برخوردار باشند، بنابراین بسیاری از مدارس ابتدایی و متوسطه دوره اول و دوم شاهد مجهز به سایت رایانه می باشند. بسیاری از مدارس شاهد با راه اندازی وبسایت مخصوص مدرسه این علاوه بر اطلاع رسانی از فعالیت های مدرسه و کلاس ها امکان ورود دانش آموز و والدین را در بخش های مربوطه فراهم کرده اند، اما این مهم همگانی و عمومی نشده است. حتی در بعضی مدارس ابتدایی در کلاس ها این امکان وجود دارد که معلم با لپ تاپ به اینترنت وصل شود و با استفاده از تابلو هوشمند اطلاعات مورد نیاز درسی و علمی را در اختیار دانش اموزان بگذارد و مفاهیم را با سهولت بیشتری انتقال بدهد.
مصاحبه از طاهره ساعدی